fredag 20 augusti 2010

En glömd favorit

Skruvad sjal i olika varianter, både stickade och virkade var mina favoriter för några år sedan. Nu har jag gjort ännu en av garnet som blev kvar efter vantarna.
Ungefär såhär kan man göra om man vill göra en egen:
OBS! ÄNDRAD 15.45 20/8, ett fel har smugit sig in!
Sjalen på bilden är gjord med virknål 4,5 och garngrovlek (klicka på länken till vantarna så ser du exakt vilket garn jag använt) som passar till det, men det spelar inte så stor roll.
Du kan hoppa över varv 3 eller 4 beroende på hur bred du vill ha spiralen eller anpassa efter vilket garn du använder. Gör lite på känn helt enkelt!
****
Lägg upp luftmaskor så lång du vill ha din sjal (sådär mellan 150-200 cm brukar jag välja).
Virka ett varv fasta maskor
varv 1: Stolpar hela varvet (jag brukar göra nertag i bara ena delen av maskan på varvet innan), gör dubbla stolpar i varannan maska.
varv 2: Stolpar (eller halvstolpar om du hellre vill ha det) hela varvet, gör dubbla i ungefär varannan
varv 3 (om man vill ha den lite bredare/fylligare, annars kan man hoppa över detta varv): halvstolpar med dubbel halvstolpe i ungefär var 4:e-6:e maska.
varv 4: avsluta med ett varv halvstolpar eller fasta maskor (jag gjorde i ett avvikande garn på min) Tänk på att virka sista varvet ganska löst.
Fäst trådar och woo hoo så är du klar!
Tillägg:
Garnåtgång ungefär 150-200 gram

8 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Åh vad den piggade upp!! Kram

Anna-Maria sa...

Kul! Hur mycket garn går det åt ungefär? (sneglar mot restgarnerna)

PetraO sa...

Den håller fortfarande! Grym färgkombo! Kram

Unknown sa...

Superfint...ditt sjerf. Jeg har sittet her i formidddag og heklet etter oppskriften din, men mitt ble ikke så krøllete. Kanskje det er viktig at de rette stavene kommer oppå hverandre. :))

Maria sa...

Det var ju en rolig variant på sjal. Tack för tipset!
Maria

Anita Tørmoen sa...

Flott snurreskjerf - takk for oppskriften.

designofluna sa...

Jag älskar turkost!! Jag har lagt ut en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri Lunafigur. Du kan ju kolla in om du har lust!
Kram Malin

skapasaker sa...

Hej du!
Roligt att se den färdig. Du får till så bra bilder :)
Kram, Eva